Per vrachtboot naar Midden-Amerika

Het einde van de reis nadert

Deze reeks verhalen over mijn reis met een vrachtschip nadert zijn einde. Vanochtend werd ik ruw uit mijn slaap wakker geschud (overigens net voor mijn voor het ontbijt ingestelde alarm af zou gaan) door een hevig trillende en schokkende boot die, zoals later bleek, van de ene op de andere olie overgeschakeld te zijn. De zee is vandaag ook veel ruwer, met hogere golven met witte schuimkoppen erop, maar het schip blijft redelijk stabiel doorvaren. Dat komt doordat we de wind achter ons hebben. Er is vandaag een dun zonnetje te zien en ik mocht na twee dagen verbod eindelijk weer mijn rondje maken over het schip. Morgenochtend vroeg doen we de haven van Duinkerken aan en ga ik van boord. Het schip blijft daar de hele maandag in de haven liggen. Ramon en Lan, die me ophalen, mogen aan boord komen om rond te kijken op het schip.

Gisteren hadden we een hele tijd dichte mist. Er viel erg weinig te zien. Er werd een automatische hoorn ingesteld die om de zoveel minuten geluid gaf. Later werd de duur van dit geluid nog opgerekt. Vooral bedoeld voor de kleinere vissersboten die geen radar aan boord hebben, anders zien ze dit schip wel op de radar. Je kon vanaf de brug nauwelijks of soms niet eens de net boven de containers uitstekende mast op de voorplecht zien waar o.a. camera, verlichting en hoorn aan bevestigd zijn.

Over de Kanaalkoorts waar Jaap melding van maakte: het is niet zo dat iedereen tegelijk in Duinkerken van boord gaat. Sommige zeelui varen gewoon door, ze hebben bijvoorbeeld een contract van 9 maanden, hebben dan twee maanden vrij en gaan dan opnieuw voor 9 maanden aan het werk. Een aantal Filipijnen werkt door tot januari. Anderen gaan in Le Havre van boord. Er komt in Duinkerken in ieder geval wel een andere kapitein op het schip, eentje die veel strenger is dan deze, wordt gevreesd.

Morgen ben ik weer thuis. Dat is een raar idee. Ik zal het deinen van de boot missen. Ik vond het altijd een prettig gevoel om de stappen te vertragen of juist te versnellen als de deining van de boot de ene of de andere kant op ging. Het geluid van de wind, de verschillende kleuren van de zee, van de lucht, de wonderschone zonsondergangen, de pastelkleurige lucht tegenover de zonsondergang. Woensdag ga ik weer aan het werk.

Reacties

Reacties

Henk

Ina ik denk aan je wat zal dat tegevLlen, na zo'n mooie ervaring. Woensdag weer de harde werkelijkheid, gelukkig zijn de feestdagen dicht bij, zodat je even lekker terug ka kijken op een, mijn mening, fantastische tijd.

Frans

Ik zal ze missen, jouw verhalen.

Danielle

Welkom thuis!
Tot donderdag!
Daan

Hans

Wees maar alvast welkom in het druilige Nederland. Verheug je je al op het allerlaatste stukje van je arbeidzaam bestaan?

Thea

Welkom op het vaste land

paula

Welkom thuis Ina! Hoe zal dat weer bevallen??

Marjo

Hallo Ina, wat heb je een leuke reis gemaakt! En zo bijzonder dat je het zo mooi hebt beschreven. Kunnen we allemaal mee genieten. Hoop tot binnenkort (16e kerstdrive) aan de bridgetafel!!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!