Per vrachtboot naar Midden-Amerika

Costa Rica

De groepsreis is voorbij. Het was een leuke groep van 14 mensen, misschien op Dennis na, de kok uit Australië, die elke keer te veel wodka dronk en overal wilde roken waar het verboden was. Het was een internationaal gezelschap. Ze kwamen overal vandaan, een uit Canada, drie uit Australië, de rest uit Europa. Een wonend in Londen, afkomstig uit Polen, een wonend in Londen, afkomstig uit Duitsland, een wonend in Londen, afkomstig uit Sri Lanka, een uit België, een uit Nederland, een uit Frankrijk, verder Engeland. Grappig hoe snel in zo’n divers clubje mensen een wij-gevoel ontstaat. Er zaten vier mensen uit de medische sector bij. Maar niemand werd ziek. Verder varieerde het van de al genoemde kok, een ICT’er tot een productontwerper. Voor de meeste mensen is deze 9-daagse trip onderdeel van een langere reis. Vaak een combinatie met een bezoek aan Panama, Cuba, Mexico of andere landen.

Ik heb eerder geen berichten geplaatst over mijn verblijf in Costa Rica omdat dit land al door velen bezocht is. Het is wel een bijzonder land maar anderen kunnen daar ook over vertellen. Het is qua natuur een waanzinnig mooi land, ongelooflijk groen. Het regent dan ook behoorlijk veel. We hebben alleen een paar highlights bezocht. Die hoogtepunten die je gezien moet hebben zijn watervallen, vulkanen, hot springs, regenwouden en natuurlijk de bijzondere dieren. Iedereen hoopt vooral mooie vogels aan te treffen. Nou, het is nog best moeilijk die te vinden. Naast vogels vind je allerlei andere dieren: krokodillen, apen, giftige slangen en kikkers, wasberen, leguanen, prachtige vlinders. Die hoogtepunten zijn natuurlijk aangevuld met andere toeristische attracties. Je ziet dan ook overal aanbieders van bijv. ziplines, wildwater rafting, en van bezoeken aan koffie- en cacaoplantages. En veel souvenirwinkeltjes die overal hetzelfde verkopen. Wat het land te bieden heeft, wordt wel uitgebuit. Ik weet niet hoe de verhouding is van inkomsten uit toerisme ten opzichte van de andere grote inkomstenbronnen, de export van koffie, bananen, cacao. Maar de overheid doet er wel erg veel moeite voor om het land en de natuurlijke schatten zo optimaal en duurzaam mogelijk te behouden. Er zijn dan ook heel veel Nationale Parken, daar kunnen regels opgelegd worden voor het omgaan met de aanwezige dieren, het omgaan met afval en het behoud van bomen en planten.

De laatste dagen, na de groepsreis, ben ik in Cahuita geweest, dat ligt aan zee, aan de Caraïbische kant. Ik ben al in de buurt van Moin, waar ik straks weer op de boot, de Fort Royal, stap. Gisteren was een echt luie dag, nadat ik de dag ervoor aardig verbrand ben, terwijl ik toch overwegend in de schaduw van een boom aan het strand bleef. Ik ben gisteren met de bus naar een indianendorp vlakbij gegaan, waar de Bribri leven, die er vooral om bekend staan cacaobonen te verbouwen. Verder was mijn grootste zorg gisteren om aan voldoende dollars te komen om het hotel te betalen voor ik vertrek. Dat is gelukt. Na het ontbijt vertrek ik. Ik moet voor 16.00 uur, lokale tijd, me bij het schip in de haven melden. Met bus en taxi moet dat zeker lukken.

Eerste bestemming: Cartagena, in Colombia. Daar kijk ik naar uit. Dat moet een hele mooie stad zijn.

Reacties

Reacties

jos goos

Blij weer van je horen! Goeie reis, naar ons.

Thea

Goede reis verder

Frans

Ja, Cartagena is zeker een hele mooie stad, ik ben er in maart tijdens een groepsreis door Colombia een paar dagen geweest. Het centrum doet klassiek Spaans aan, fijne sfeer, er is veel te zien.

Henk

Leuk weer iets van je te horen en dat je het zo naar je zin heb ook omdat het een leuke groep is. Is altijd fijn, ook de groeten van Ria en snel tot horens

Danielle

Leuk om weer wat te lezen!
Goede reis verder.

Els

Klinkt erg mooi allemaal. Ben benieuwd naar je foto's straks als je thuis bent. Goeie reis verder.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!