Per vrachtboot naar Midden-Amerika

Panama

Gisterochtend kwamen we in Panama aan. Om 5 uur was ik al wakker geworden. Toen lagen we stil voor de haven van Manzanillo. Vlak nadat ik snel naar boven naar de brug ging (in mijn pyjama, dat ziet toch niemand, het is pikkedonker op de brug), zag ik de boot van de loods aankomen. Die had het deze keer makkelijk: in plaats van de touwladder kon hij nu gedeeltelijk gebruik maken van een trap. Ik vind het nog altijd een waagstuk te zien dat de loods aan een touwladder boven het water bungelend naar boven klimt. Aan stuurboordzijde (rechts) lagen in het donker heel wat enorme grote schepen voor de ingang van het Panamakanaal te wachten. Tientallen. Die hadden allemaal hun anker uitgegooid. De kapitein zei dat het 1 miljoen dollar kost om door het kanaal te varen. Ik was verbijsterd en keek hem ongelovig aan, maar hij zei dat het echt heel veel olie scheelt. Maar toch niet zoveel?

In Manzanillo zouden we maar kort blijven. Daarom mochten we niet van boord. We hoefden niet veel containers te lossen. We hebben ook nog maar weinig containers aan boord. Eerst was het tijdstip van vertrek nog 15.00 uur, maar dat werd later 12.00 uur. Dat plan veranderde in de loop van de ochtend weer. Nadat de containers gelost waren, is het schip dankzij een lokale agent naar een andere kade verhuisd. Daar kon het een tijdje blijven liggen en kon wie wilde en mocht ’s middags wel van boord. Ik had werkelijk geen idee wat te doen in Manzanillo. Het enige wat ik wilde was aanvulling van spullen als tandpasta, douchegel en zo. Ik had de Filipijnen gehoord over de Zona Libre. Dat lag vlakbij het haventerrein. Dus daar ben ik met een taxi naar toe gegaan. Net als in Kingston bleef de taxichauffeur bij me. Dan laat je het wel uit je hoofd om winkel in winkel uit te lopen. Dus was ik snel weer terug op het schip.

We varen vandaag, vanmiddag weer drijvend, naar Costa Rica. Ook deze keer is er genoeg tijd tussen Panama en Costa Rica. Daar arriveren we morgenvroeg, in de havenplaats Moin, en ga ik van boord. Vandaaruit moet ik in de hoofdstad San José zien te komen. Daar is al een hotelkamer voor me geboekt. Misschien kan ik nog een kaartje kopen voor een concert morgenavond van werk van Shostakovich. De 10e november tref ik dan de mensen van de groep met wie ik gedurende 9 dagen een rondreis door Costa Rica ga maken. Ik heb geen idee wanneer ik weer verbinding heb.

Reacties

Reacties

Hilda

Hoi Ina,
Heel veel plezier in Costa Rica!
Groetjes, Hilda

Thea

Geniet nog van je laatste dagen aan boord

Tom

Ha Ina, Lijkt prachtig land. Jaloers. In Costa Rica wat oppassen voor zakkenrollers. Hier de tips ingecopieerd. Ik had dat vroeger ooit in Detroit: je geld in je sokken en 10 dollar in borstzakje voor evt overval. Let op de muggen maar voor Zika ben je gelukkig te oud. Dengue kan wel. Liefs, Tom

Inquire with the staff at the hostel/hotel you’re staying at – they’ll know best about the area.
Make friends – exploring urban areas with a group of travelers deters would-be robbers.
Don’t walk alone at night – avoid streets that look sketchy...
Take a taxi instead of walking at night. – remember that licensed taxis are red (or orange). Anything else is illegal and risky
Avoid people that want to ‘help’ with your bags – this is a scam.
Split up your cash strategically – don’t put one huge wad of bills in your luggage!
Carry a small amount of cash when you go out – if something happens it’s a small loss. Using a money belt is an excellent way to hide cash.
Don’t wear expensive accessories – seeming rich makes you a target for thieves.
You HAVE to carry your passport – but avoid losing it by copying it (ID page + Costa Rica visa) instead.
Don’t hang your bag or purse on the back of your chair – this is easy pickings for a thief.
Don’t leave your bags unattended at the beach – this is a rookie-level mistake.
Look busy at bus stations – looking lost is gold dust for scammers wanting a ‘tip’ for helping you.
Don’t use the overhead lockers on buses – get a ticket for the luggage compartment under the bus.
Use a flashlight or headlamp when walking at night in rural areas – you don’t want to step on something bitey!
Speaking of which, don’t forget mosquito repellent! Costa Rican mozzies are relentless
Stay away from drugs – it’s really not worth getting yourself mixed up in the gangs related to them. You’re not making the country any better by buying them.
Stay at a good lodge with genuinely good reviews – not worth staying somewhere dirt cheap that doesn’t have helpful staff in case something happens, or if you need advice. To start with, you can check our guide for the best hostels in Costa Rica.

Henk

Ina geniet nog van je laatste dagen aan boord en veel plezier met de rondtocht door Costa Rica. Het is een plezierige reis zo te lezen en nu de rondreis door Costa Rica geniet ervan.

Els

Veel plezier op je rondreis!

Diana

Hoop dat je een gezellige groep zult treffen voor je rondreis door de prachtige natuur van Costa Rica!!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!