Per vrachtboot naar Midden-Amerika

Caraibische Zee

Toen ik gisterenochtend wakker werd, dacht ik dat we stillagen. Ik voelde nauwelijks trillingen van de motor. Buiten was een spiegelgladde zee (niet echt natuurlijk) te zien. Maar er zat niet veel beweging in de boot. De stuurman vertelde dat we ruim de tijd hadden om naar Jamaica te varen. Vandaar dat we heel langzaam gingen. Er worden per haven venstertijden ingekocht om aan te meren. Eerder aankomen heeft geen zin.

De stuurman had radiocontact met een andere boot in de regio, maar die was niet te zien op de radar. Nadat allerlei vragen door de stuurman beantwoord waren, zoals onder welke vlag dit schip voer, hoeveel mensen aan boord waren, hoe de kapitein heette, wat voor soort boot het was, vroeg de stuurman tot welke autoriteit het schip behoorde dat al deze vragen stelde. Daarop kreeg hij echter geen antwoord meer. Hij vertelde daarna dat de navy (maar welke dan?) in staat was zichtbaarheid op het radarscherm uit te schakelen.

Ik zag nu eindelijk een boot onderweg. Op de radar kun je dan zien hoe die boot heet en als je ‘m op de radar aanklikt, kun je zelfs zien waar die naar toe gaat, wat voor soort boot het is, hoe lang die is, etc.

De Caraïbische zee, waar we nu in varen, behoort tot een ‘Protected area’, waar allerlei strenge regels gelden voor afval, afval van voedsel, bilgewater, luchtemissies, ballastwater, cargo, etc. Met stip bovenaan staat: geen plastic afval in welke vorm dan ook in het water dumpen. En ook geen andere vuilnis overboord zetten. Voedselafval alleen als het vermalen is. Veel van deze dingen worden automatisch aan boord geregistreerd. Zo kan bij controle gecheckt worden of het schip zich aan de regels houdt.

Na een beetje miezerachtige dag in Pointe à Pitre en een gedeeltelijk bewolkt Fort de France, was het vandaag dan echt een zonnige Caraïbische dag. We varen met een halfleeg schip. Er zijn veel containers van boord gehaald in Fort de France en er kwamen er maar weinig aan boord. Je kunt nu goed de constructie zien, een soort stalen net met ijzeren stellages, waartussen de containers komen te staan. Zelfs het ruim heb ik nu kunnen zien. Dat is behoorlijk diep. Qua hoogte moet je denken aan zes op elkaar gestapelde containers. Het ruim is nu wel weer afgedekt met grote platte dekken.

Tom

Mooi, de Bermuda driehoek dus overleefd. Jammer dat het kennelijk niet lukt een paar foto's bij te voegen.