Per vrachtboot naar Midden-Amerika

Vals alarm

Vanmiddag ging het alarm, maar het was een vals alarm. De stuurman heeft een paar jaar geleden een brand aan boord meegemaakt, vertelde hij. Hij had wacht en om vijf uur ’s ochtends zag hij ineens vlammen uit een container komen, helemaal bij de voorplecht. De kapitein gebeld, die gaf brandalarm. Met z’n allen renden ze er met brandslangen op af, maar ze wisten niet wat er in de container zat en ze slaagden er niet in het vuur te blussen. Er moest een gat in de container gemaakt worden om een brandslang naar binnen te krijgen. Ondertussen was een naastgelegen container ook al aan het branden. Er bleek steenkool in de eerste container te zitten. In de tweede zaten meubelen en nog een derde, die daarboven stond en ook vlamvatte, bevatte noodles. Uiteindelijk lukte het om het vuur meester te worden en waren er vier containers beschadigd. Ondertussen ging er weer een alarm af omdat er veel bluswater in het ruim was komen te staan. Dat moest weggepompt worden. Van ’s morgens vroeg tot tien uur ‘s avonds waren ze vanwege de brand aan het werk geweest.

Vandaag in het zwembad geweest. Klein, maar heel aangenaam om, na het sporten in de gymruimte, in het water een beetje af te koelen.

Verder worden er voorbereidingen getroffen voor onze aankomst morgenochtend in de haven van Guadeloupe, Pointe a Pitre. We komen, als het goed is, aan om 04.30 uur. De andere gasten zullen na het ontbijt van boord vertrekken. Er komen geen andere gasten aan boord. Dat betekent dat ik nog de enige gast ben. De hele verdieping (F) met alle gastenhutten staat dan verder leeg.

En ik ben aan het onderzoeken hoe ik morgenochtend naar Pointe a Pitre kom en vooral hoe ik aan het eind van de dag weer terugkom. Ik heb geen verbinding met mijn telefoon. Dat maakt het lastig om contact te leggen met een taxi. Overigens kan niet elke taxi de haven binnenrijden. Dat moeten speciale taxi’s zijn die een pasje hebben om het terrein op te rijden.

Thea

Je foto’s komen niet door.

Diana

Wat fijn dat het zwembad nu klaar is voor gebruik! Kun je je sportroutine mooi weer uitbreiden!