Per vrachtboot naar Midden-Amerika

Ergens bij Portugal

Vannacht is de tijd een uur achteruit gegaan. Dat gebeurt nog een paar dagen. Vannacht ook weer. We varen ter hoogte van Portugal. Het schip gaat redelijk hard, want er is een voorspelling van een storm over een paar dagen, vlakbij de Azoren, en die proberen ze voor te zijn. De lucht is meer bewolkt dan gisteren. Maar er is genoeg zon om regelmatig buiten op het dek te zitten. Een schip als dit deint, het gaat van links naar rechts, of moet ik in scheepstermen zeggen: van portside naar starboardside. En het trilt, van de motoren. Maar je wordt er niet ziek op, tenminste, dat moet ik als we toch midden in de storm komen te zitten, dan nog maar zien.

We hebben verstekelingen aan boord: tenminste vier vogels heb ik gezien. Ze vliegen heen en weer over de containers, rusten af en toe uit op het dek (als er niemand is). Het doet me denken aan een verhaal van de man die een paar dagen geleden de metingen verrichtte. Hij zat een keer op een schip naar New York. Er bleek een duif aan boord. Die worden niet vaak zo ver van land gesignaleerd. Hij bleef maar om het schip heen cirkelen. Op een gegeven ogenblik zijn ze de duif eten gaan geven. Hij bleef de hele reis bij het schip. Maar zodra er land in zicht kwam, was ‘ie onmiddellijk verdwenen. Hij ging vast een nieuw leven daar opbouwen.

Het leven aan boord is wat tot rust gekomen. De crew is vriendelijker, heeft de tijd, neemt de tijd. Ik ben vanmorgen met een cadet over het schip gelopen. Die gaf overal uitleg bij. Zo vertelde hij dat er een heel systeem zit, natuurlijk is dat zo, in het plaatsen van de containers aan boord. In de kranen, die de containers verplaatsen (elke container heeft een nummer, dat staat groot op de bovenkant en zijkanten), zitten bovenin mensen die de hele tijd naar beneden kijken, door hun glazen vloer, om elke container op de juiste plek te zetten. Aan de randen van het schip staan nummers, die geven de rijen weer waarin de containers geplaatst moeten worden. Vervolgens is bekend op welke plek in die rij, en op welke hoogte de container komt te staan. Zodat niet bij de eerstvolgende haven de onderste container eruit gehaald moet worden, maar diegene die bovenaan staat.

De ringen op de foto van de zonsondergang waren in het echt niet zo, maar ik moet betalen per Mb die ik verstuur, dus ik moet het formaat van de foto's kleiner maken. Dan krijg je dit blijkbaar.

Reacties

Reacties

Els

Ik kan helaas niet al je foto's zien, zie dat anderen deze wel hebben bekeken. Ik krijg alleen een x te zien bij de zonsopgang. Misschien komen die later nog door. Je verhalen zijn heerlijk om te lezen :-) Erg interessant. Ik hoop dat jullie de storm voorblijven. Lijkt me best spannend om dat mee te moeten maken op zee.

Diana

Superleuk Ina, dat je ons op deze manier meeneemt op jouw bijzondere reis!

Marjo

Wat leuk om je reisverslagen te lezen!
Maar Ina die 5 meter hoge golven .....wat spannend, daar zou ik wel wat tegenop zien.
Ben erg benieuwd. Kijk al uit naar je reisverslag over de storm. ?‍♀️ xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!