Per vrachtboot naar Midden-Amerika

De oceaan over

Nu even wat meer over het schip. Er zijn vier 2-persoons hutten voor gasten en vier gastenhutten voor 1 persoon. Er zijn 9 verdiepingen of decks, daarbovenop zit nog de brug. En daarbovenop nog het dak met allerlei apparatuur, maar daar mag je niet komen. Er is een lift en een trappenhuis. De gasten zitten op de 8e verdieping. De machinekamer is in principe niet toegankelijk voor gasten. Die mag je als gast alleen betreden met begeleiding. Ik ga dat nog vragen als we op zee zijn, morgen of zo. Ik heb een foto bijgevoegd van de indeling van de dekken. Het rode vlak geeft aan op welke verdieping je bent. In het trappenhuis hangt dit overzicht op elke verdieping.

Er werden vannacht, tot half twaalf vanochtend, containers geladen. Zo’n 280 kwamen erbij. Er zijn nu 2.890 containers aan boord, het gewicht ervan is bijna 26.000 ton. Het maximum aantal containers dat het schip kan meenemen is 3.500. Stel je die eens allemaal voor op een vrachtwagen! Elke vrachtwagen 1. Hoe ver kom je dan?

Nog wat cijfertjes. Ze hebben verschillende soorten olie aan boord:

1. Diesel oil 577 t
  2. Heavy fuel oil 1.118 t
  3. Lubric oil 66 t
  4. Miscellaneous oil 41 t

En twee soorten water:

1. Ballast water 2.883 t
  2. Fresh water 297 t

Ik neem ze maar over zoals ze staan in een map op de besturingseenheid op de brug.

In de officieren- en gastenmess ligt linnen op de tafels. Er zijn twee tafels, aan de ene zitten, zoals je al verwacht, de officieren, aan de andere de gasten. Aan onze tafel wordt ook altijd voor 4 personen extra gedekt, maar die heb ik nog nooit gezien. Iedereen komt eten wanneer het hem of haar uitkomt, maar wel binnen een vastgesteld uur. Al de werkenden zijn meestal binnen een kwartier klaar en weer weg, de steward schept er genoegen in, lijkt het, iedereen zo snel mogelijk van eten te voorzien. Aan de tafels heeft iedereen een vaste plek, op die plek ligt elke keer het linnen servet klaar, in een soort mapje, dat al eerder gebruikt is. Na 3 dagen worden ze gewassen.

Als de loods aan boord komt, weten we dat het vertrek nadert. Hij weet precies hoe de vaargeul loopt en wat de lokale regels en gebruiken zijn. Na het vertrek aan het eind van de ochtend uit Montoir zijn we nu dan echt op weg naar de zon en warmte, naar Guadaloupe, terwijl het hier nu aan het begin van de middag ook mooi weer is. Ik heb zelfs even buiten in de zon gezeten. Naast de brug ligt aan beide kanten een open dek. Maar daar kun je wel lekker beschut zitten.

Henk

Ina ik weet niet of mijn berichten aankomen. Ik krijg tot nu toe een melding retour onbezorgbaar. Hopen dat het nu wel lukt. We volgen je reis met veel plezier en kijken iedere dag uit naar een berichtje. En tot nu toe met succes,er is geen dag hetzelfde en ook de reis loopt niet volgens planning maar dat maakt het ook wel weer mooi. Als je geplande rondreis maar wel klopt en je weer met schip terug kan. De foto's zijn echt mooi, geniet ervan .

Henk

We volgen je via vesselfinder.com.?