Per vrachtboot naar Midden-Amerika

De laatste voorbereidingen

Flexibiliteit was een belangrijke vereiste voor deze reis. Nu wordt dat deze week al aardig op de proef gesteld. De boot vertrekt namelijk niet morgen, de 16e, maar donderdag de 17e oktober. Maar hij komt al wel morgenavond aan in Zeebrugge. Dus reis ik woensdag langzamerhand via het openbaar vervoer, dat is nog niet zo eenvoudig, naar Zeebrugge. Ik kan in de avond al aanmonsteren en in mijn hut aan boord slapen, de boot vertrekt dan donderdagochtend vroeg.

Ik ben vandaag en gisteren nog druk bezig geweest met de voorbereidingen. Er zijn films gedownload, dat heeft Ramon, mijn zoon, gedaan. Afspeellijsten met muziek zijn gedownload, alle apparatuur is opgeladen: de powerbank, gimball, e-reader, camera. Morgenochtend alleen nog alles inpakken en dan begint het.

Wat ik niet weet, en veel mensen vragen daarnaar, is of en zo ja hoeveel andere gasten aan boord zijn. Dat zie ik wel als ik aan boord ben. Vaak kunnen er maximaal 10 personen mee. Maar misschien ben ik de enige gast, dat kan ook. Wat ook veel gevraagd wordt, is hoe ik er in hemelsnaam toe kom om zo'n reis te ondernemen. En hoe ik weet dat het bestaat, dat je zo'n reis kunt maken met een vrachtschip. De laatste vraag is het snelst te beantwoorden: dat weet ik niet meer, waarschijnlijk heb ik het ergens gelezen en ben ik gaan googlen. Ik ben er al vanaf oktober vorig jaar mee bezig. De eerste vraag vergt een wat langer antwoord: oorspronkelijk was het idee om tot en met september te werken, dan zou een belangrijk project op mijn werk klaar zijn, zou mijn AOW-gerechtigde leeftijd bereikt zijn en zou 'onthaasten' op een schip een prima start van mijn pensioen zijn. Tja, alles loopt altijd anders, de uitvoering van dat belangrijke project is zelfs nog niet eens gestart, maar mijn reis was inmiddels wel geboekt. En nu ga ik dan 8 weken weg en werk ik weer verder als ik terug kom.

In mijn eerstvolgende bericht zal ik laten weten hoe alles er uit ziet aan boord. Daar ben ik zelf heel benieuwd naar. Hoe ziet mijn hut eruit? Wat zijn de faciliteiten aan boord? Soms is er een fitnessruimte, soms een zwembad, een televisiekamer. Hoe zit dat op dit schip? En de allerbelangrijkste vraag voor een mens van deze tijd: heb ik verbinding aan boord?

Jan

Begin is er! Je first story.
Op al je vragen komen antwoorden en ik ben benieuwd hoe e.e.a. verloopt.
Goede reis en geniet vooral!

Jaap

Straks, met al dat water om je heen en voldoende vrije tijd, word je vanzelf wel een beetje filosofisch.
Het gaat inderdaad een verschil maken of je de enige passagier bent of niet.
Nou ja, misschien een goede gelegenheid om nu eens te beginnen aan je memoires?

Marjo

Ha Ina het avontuur gaat beginnen!!
Je hebt toch wel een spel kaarten ingepakt he 😊 vast wel 3 bridgers te vinden 😂
Spannend vandaag, goede reis xx

Els

Hele goeie reis en veel plezier!! Ik kijk uit naar je verhalen.